CONTACT

Employee Journey in kaart brengen? Volg deze 7 tips

employee journey Jul 17, 2024
Employee journey in kaart brengen

Wil je de employee journey van jouw organisatie in kaart brengen? Dan is het goed om te weten waar je moet beginnen. Een goedlopende employee journey levert je namelijk meer tijd en meer betrokken collega's op. In dit artikel deel ik 7 tips om de employee journey in kaart te brengen. 

De employee journey, of medewerkersreis, verwijst naar de reis die een medewerker aflegt binnen een organisatie, vanaf het allereerste contact tot het vertrek. Het omvat alle ervaringen en interacties die een collega opdoet. Er is altijd al een employee journey maar door de stappen bewust in kaart te brengen kun je ervoor zorgen dat de employee experience in alle fases aansluit bij wie je wilt zijn als werkgever.

7 tips om de employee journey in kaart te brengen

 

Tip #1: Breng de huidige projecten, programma's en processen in kaart

Vaak doe je al veel, maar is het niet voldoende gecommuniceerd of in kaart gebracht. Begin met inventariseren wat je al doet en plaats dit in de verschillende fases van de employee journey.

Tip #2: Stel vragen aan je huidige medewerkers

De beste inzichten komen van de medewerkers zelf. Hoe ervaren zij de fases van werving tot offboarding? Wat gaat goed en wat kan beter?

Tip #3: Maak versies per employee persona

Een one-size-fits-all aanpak werkt niet. Verschillende medewerkers hebben verschillende behoeften. Maak daarom gepersonaliseerde journeys.

Tip #4: Zorg dat het past bij jullie waarden en de employee journey consistent is

Zorg dat wat je extern communiceert overeenkomt met de interne realiteit. Duidelijke kernwaarden helpen bij het maken van keuzes in de employee journey. 

Tip #5: Maak een interne en externe variant van de employee journey

Maak verwachtingen duidelijk. Dit is geen HR-ding: meerdere mensen hebben invloed op hoe iemand jouw organisatie ervaart. In de interne variant deel je wie wanneer waar verantwoordelijk voor is. In de externe variant deel je wat een (nieuwe) medewerker kan verwachten.

Tip #6: Stel verbeter-prioriteiten op basis van gewenste resultaten

Je kunt natuurlijk veel dingen organiseren omdat jij dat leuk vindt, maar... heeft dat ook effect op de medewerkersbeleving? Kijk waar de pijn ligt (bijvoorbeeld hoog verzuim) en start daar...

 

Tip #7: Organiseer inspiratiesessies om collega's te betrekken

Zo zorg dat je het echt beklijft en onderdeel wordt van de organisatiecultuur. En het vergroot je eigen zichtbaarheid!

Wat is jouw eerste stap om de employee journey in kaart te brengen?

Om je verder te helpen kun je aan de slag met de online training Een succesvolle employee journey

Wat je krijgt:

  • Tips en inspiratie per fase van de employee journey
  • Een werkboek om de situatie van jouw organisatie in kaart te brengen (inclusief verschillende doelgroepen én verbeterpunten)
  • Praktische handvatten om de employee journey intern en extern te communiceren
  • Je kunt tijdens de training mij altijd vragen stellen. Ik heb 12+ jaar ervaring op het gebied van goed werkgeverschap en employee journeys, zo heb ik o.a. meer dan 10 best practices gidsen geschreven over het HR-beleid van de beste werkgevers van Nederland

Deze zomer is de training beschikbaar voor slechts € 97,-. Een investering die zich dubbel en dwars terugbetaalt met een goedlopende employee journey die zorgt voor een verbeterde medewerkersbeleving. 

Ga direct aan de slag met de online training Employee Journey.

Gratis webinar Employee Journey 2.0

Ontdek de 4 onmisbare factoren om medewerkers te behouden tijdens deze sessie. 

Ja, ik meld mij aan!

Gratis Employee Journey Checklist

Wil je aan de slag met de employee journey in jouw organisatie? Vraag de gratis Employee Journey Checklist aan inclusief tips en stappenplan per fase.

Je ontvangt het e-book direct in je inbox.